فرش افشان كاشان فرش افشان كاشان .

فرش افشان كاشان

فرش كاشان و اصطلاحات مربوط به آن

ش فرش كاشان، قالي كاشان، اصطلاحات فرش ماشيني، ترنج فرش

صنعت فرش ايران توليد كننده يكي از هنر هاي ارزشمند و فاخر مي باشد. اين محصول زيبا توسط تلاش جمعي قالي بافان ايراني و خلاقيت آنها بافته شده و محصولي با تمدن و اصالت را به نمايش مي گذارد. اين محصول طرفداران بسياري را در سراسر دنيا داشته و به بسياري از كشور ها صادر مي شود. در اين مقاله قصد داريم شما را با اصطلاحات به كار رفته در فرش آشنا كنيم. با ما در ادامه اين مقاله همراه باشيد.

اصطلاحات رايج فرش

هنر قالي بافي از زمان هاي بسيار دور شكل گرفته شده است. ابتدا انسان ها براي پوشش محل زندگي خود از پوست حيوانات استفاده كرده و سپس به توليد الياف توسط پشم حيوانات اهلي روي آورده است. اولين محصول توليد شده گليم بوده و سپس فرش هاي دستباف بوده است. به گفته برخي مورخان تاريخ، ايران اولين كشوري بوده كه به توليد اين محصول دست يافته است. با گذشت زمان در دوران شاه عباس مجددا بافت فرش دستباف توليد شد. سپس در دوران سلطنت صفويه اهميت بيشتر به اين هنر ارزشمند داده شده و به كشور هاي ديگر نيز معرفي شد. با گذشت زمان در حدود 50 سال پيش در ايران و در شهر كاشان اولين بافت فرش ماشيني كليد خورد و به پيشرفت بسياري در صنعت توليد فرش ماشيني دست پيدا كرد. امروزه محصولات زيادي در طرح و رنگ هاي متنوع به بازار هاي داخلي و خارجي عرضه شده و همچنين استقبال بسياري از فرش دستباف و ماشيني ايراني به عمل مي آيد.

در گذشته اصطلاحات و نام گذاري هاي فراواني بر روي طرح و نقش و همچنين بافت فرش دستباف گذاشته شده كه در امروز از همان اصطلاحات براي فرش ماشيني استفاده مي شود. اين اصطلاحات قدمت بالايي داشته و بسيار فراوان مي باشند. كه تعريف از تك تك آنها در يك مقاله كوتاه جاي نمي گيرد. از مهم ترين اين اصطلاحات كه شايد براي افراد زيادي آشنا باشد لغت لچك، ترنج، حاشيه و كلاله است.

ترنج چيست؟

ايده ترنج از حوض آب در عمارت و باغ خانه هاي قديمي مي آيد. اين حوض ها در شكا هاي متفاوتي بنا مي شد. در فرش، زمينه فرش همان باغ بوده و ترنج آن حوض مي باشد. ترنج ها داراي شكل هاي گوناگوني مي باشند. از جمله لوزي، دايره، بيضي و شش ضلعي. اين نقش زيبا در مركز فرش بافته شده و بسيار در جلوه ي فرش اصيل ايراني موثر مي باشد. در فرش هاي كاشان اندازه ترنج ها بزرگتر از ترنج طراحي شده در شهر هاي ديگر مي باشد.

لچك فرش چيست؟

لچك در لغت فارسي به معناي گوشه يا كنج مي باشد. لچك ها به شكل مثلث طراحي شده و با گل، بوته و برگ در فرش تزئين مي شوند.

تعريف كلاله:

در بالا و پايين ترنج گل هايي نقش بسته كه به آن شمسه و يا كلاله مي گويند. اين طراحي در نقشه هايي كه داراي ترنج مي باشد به كار برده مي شود. همچنين امكان دارد در بعضي از طراحي ها بسته به سليقه طراح كلاله كوچك يا بزرگ باشد.

حاشيه فرش:

در تمام فرش هاي ماشيني و دستباف خطوطي منظم دور فرش طراحي شده كه به نقش و نگار فرش نظم و ترتيب مي بخشد. حاشيه فرش به دو دسته اصلي و فرعي تقسيم مي شود. همچنين حاشيه ها عناوين گوناگوني داشته و هركدام بر اساس يك نقشه خاص طراحي مي شوند.

فرش كاشان

كاشان يكي از بزرگترين توليد كننده هاي فرش ماشيني در تنوع طرح و نقش بسيار زيادي مي باشد. امروزه خريد از كارخانه يك گزينه مناسب بوده، چرا كه با توجه به قيمت بالاي فرش افراد ترجيح مي دهند با خريد از كارخانه فرشي با قيمت مناسب تر تهيه كنند.

فروشگاه معتبر قالي كاشان محصولات خود را به صورت انلاين و با قيمت كارخانه به مشتريان خود عرضه مي كند. يكي از مزيت هاي اين فروشگاه تنوع بالاي محصولات با ارسال رايگان به سراسر ايران مي باشد.


برچسب: فرش كاشان، قالي كاشان، فرش ايراني، تاريخچه نام فرش، ويژگي هاي فرش، فرش اصيل،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۲:۳۲:۳۱ توسط:الهام مهرجو موضوع: نظرات (0)