فرش افشان کاشان فرش افشان کاشان .

فرش افشان کاشان

آن چه در مورد جنس فرش ماشینی باید بدانیم

بهترین جنس فرش ماشینی کاشان کدام است؟
این سوال، یک سوال بسیار کلی و در حقیقت اشتباه است! و دقیقا مثل این می ماند که کسی بپرسد بهترین جنس پارچه لباس کدام است؟! 

همه ما جنس لباس هایمان را با توجه به اینکه در چه شرایطی و برای چه منظوری می پوشیم و حتی اینکه در چه فصلی قصد استفاده از آن را داریم انتخاب می کنیم، و قطعا جنس پارجه لباس زمستانی ما با لباس تابستانی و جنس لباس کاری ما با جنس لباسهای مجلسی ما یکی نیست. و حتی جنس لباس یک کودک و یک فرد بزرگسال با هم متفاوت است. 

در خصوص انتخاب جنس فرش هم باید ابتدا این مساله را در نظر بگیرید که این فرش قرار است در چه محیطی و در چه شرایطی استفاده شود. برای مثال: 

آیا فرش ما در معرض نور مستقیم خورشید خواهد بود؟ 
آیا فرش در محلی قرار دارد که رفت و آمد زیادی وجود دارد (مانند مساجد و اماکن عمومی)، و یا در محلی کم رفت و آمد مانند اتاق شخصی خودتان؟
آیا در دکوراسیون شما اجسام سنگینی مانند مبل یا میز روی فرش قرار می گیرد یا خیر؟ 
و یا حتی مسائلی بسیار حیاتی تر که به سلامتی خانواده شما مرتبط است. برای مثال اگر برای اتاق کودکتان قصد خرید فرش دارید، حتما باید از فرشهای فیلامنتی استفاده کنید که پرزدهی نداشته باشد. 

انواع الیاف خاب فرش کاشان

در تولید فرش ماشینی از جنس نخ های خاب متنوعی از قبیل اکریلیک، پلی استر، پلی اوژن، پلی پروپیلین، ویسکوز و همینطور الیاف جدیدی مانند ابریشم بامبو استفاده می شود. نخ خاب در واقع همان نخ پرز فرش است و نجس این نخ  تاثیر مستقیمی در میزان کیفیت و همینطور قیمت فرش دارد. تا جایی که کیفیت نخ خاب فرش مهمترین عامل تعیین درجه کیفیت فرش ماشینی است. استفاده از هر یک از این الیاف مزایا و معایبی دارد که در ادامه به آن اشاره می کنیم. 

اما قبل از اینکه به تشریح خصوصیات هر یک از این الیاف بپردازیم لازم است با چند اصطلاح آشنا شویم:

برگشت پذیری:  به زبان خیلی ساده برگشت پذیری یعنی اینکه اگر نخ خاب فرش (پرز فرش) در اثر فشار خم شود آیا به راحتی به حالت قبلی خود بر می گردد یا نه! برای مثال فرض کنید پایه مبل شما مدتی روی فرش قرار گرفته و بعد از چند ماه با تغییر دکوراسیون مبل را جابجا می کنید، اگر فرش شما برگشت پذیری کمی داشته باشد جای پایه مبل تقریبا تا همیشه روی فرش باقی می ماند اما اگر الیاف فرش شما برگشت پذیری بالایی داشته باشد به راحتی فرش به حالت اولیه خود بر می گردد و اثری از جای پایه مبل باقی نخواهد ماند! 

علاوه بر این فرشهایی که الیاف آن برگشت پذیری پایینی دارد با راه رفتن روی فرش (یا به اصطلاح پاخور شدن فرش) به مرور زمان نرمی و لطافت خود را از دست می دهد. اما اگر الیاف فرش برگشت پذیری بالای داشته باشد تا سالیان سال همچنان نرم و لطیف باقی می ماند.

ارتفاع خاب: به ارتفاع نخ خاب فرش (پرز فرش) ارتفاع خاب فرش گفته می شود. 

فیلامنت و استیپل: به صورت کلی دو روش برای تبدیل الیاف مصنوعی به نخ وجود دارد. در حالت استیپل (تکه ای) نخ از به هم پیچیده شدن الیاف کوتاه (7 تا 15 سانتی متری) به هم تولید می شود. این شیوه دقیقا همان شیوه ریسندگی است که برای تولید نخ های پنبه ای و پشمی و … هم استفاده می شود. 

اما در حالت فیلامنتی (یکسره) هر یک از نخ از پیچیده شدن رشته های بی انتهای الیاف مصنوعی تولید می شود.

مهمترین مزیت نخ های فیلامنتی نسبت به نخ های استیپل این است که نخ های فیلامتی به هیچ وجه پرزدهی ندارند، چون تمام نخ به صورت تکنواخت و پیوسته می باشد. اما نخ هایی که از تکه های کوتاه الیاف و به سبک استیپل تولید می شوند پرزدهی دارند.

هیت ست شده: در واقع هیت ست کردن (تثبیت حرارتی) به عملیاتی گفته می شود که طی آن با استفاده از حرارت و بخار آب، پرزدهی نخ هایی که به شکل استیپل تولید شده اند را کاهش می دهند. در حقیقت با اینکار الیاف تشکیل دهنده نخ، بیشتر و محکمتر به هم می چسبند، و به همین دلیل پرزدهی نخ کاهش می یابد.

برای کسب اطلاعات بیشتر برای خرید فرش ماشینی می توانید با همکاران ما در قالی کاشان تماس گرفته و از مشاوره رایگان آنها استفاده کنید و بهتریم انتخاب را در خرید فرش ماشینی خود داشته باشید.

 

برچسب: فرش کاشان ، فرش باکیفیت ، فرش بادوام ، جنس فرش ماشینی ، ویژگی های فرش خوب،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۸ دی ۱۳۹۸ساعت: ۰۸:۳۳:۳۹ توسط:الهام مهرجو موضوع: نظرات (0)