فرش افشان کاشان فرش افشان کاشان .

فرش افشان کاشان

ویژگی فرش های ترکمن

خرید مستقیم فرش از کارخانه کاشان

قالی بافی یکی از هنرهای اصیل مردم ایران است. بافت فرش اززمان های بسیار کهن در بین بسیاری از اقوام ایرانی رواج داشته است. یکی ازاین قبایل که فرش های زیبا و منحصر به فردی را می بافند. اقوام ترکمن هستند. که امروزه عده ای از طوایفشان در ایران سکونت دارند. طرح فرش دربین این اقوام ویزگی های خاصی دارد.

فرش های ترکمن به صورت دستباف زیبایی بسیار خاصی دارند. اما گران بودن این فرش ها باعث شده که طرفداران این فرش به سراغ فرش ماشینی ترکمن بروند. در این مقاله به بیان ویژگی های این فرش اصیل خواهیم پرداخت.

ویژگی های فرش ترکمن

طرح فرش ترکمن جزو طرح های اصیل فرش محسوب می شود. قبایل مختلف ترکمن از گذشته دور تا به امروز به بافت فرش های ترکمنی معروفند. قدمت این فرش ها به قرن 19 میلادی می رسد. طرح فرش در بین قبایل مختلف ترکمن متفاوت است. و با نام خاصی خوانده می شود. این طرح ها در زبان ترکمنی گول نامیده می شود.که در زبان فارسی به معنای گل است. اساس فرش های ترکمنی تکرار نقوش می باشد.

بافت فرش ترکمن در بین زنان ترکمن از نسلی به نسل بعد منتقل شده. نقشه در این فرش ها به صورت ذهنی است. این نقوش به عنوان میراث فرهنگی به زنان و دختران ترکمن انتقال یافته است. اکثر این فرش ها به روی دارهای زمینی بافته می شوند. بنابراین این فرش ها بیشتردراندازه های کوچک بافته می شوند. فرش های ترکمن درشت باف هستند. اما در بعضی از قبایل ترکمن فرش هایی با بافت ظریف نیز دیده می شود.

جنس نخ تارو پود وخاب در فرش ترکمن در گذشته از جنس پشم بوده است. اما امروزه جنس نخ تار و پود از پنبه است. و جنس نخ خاب از پشم می باشد. رنگ های بکار رفته در فرش های ترکمن شامل لاکی و قرمز آتشین، کرم، سفید، سبز،قهوه ای و سورمه ای است. اما عمده فرش های ترکمن دارای زمینه لاکی و قرمز هستند.

ترکمن ها از رنگ های طبیعی برای الیاف فرش خود استفاده می کنند. اما امروزه عده کمی از آن ها از رنگ های شیمیایی نیز برای رنگ الیاف فرش استفاده می کنند. از طرح های معروف فرش ترکمن می توان ماری گل، قاپسه گل، طغرگل،آینه گل، ساریق گل وگلی گل را نام برد.

فرش ترکمن ماشینی

همانطور که می دانیم فرش های دستبافت دارای قیمت بالاتری نسبت به انواع فرش ماشینی هستند. بسیاری از طرفدارن فرش ترکمن نیز بخاطر گران بودن آن به سراغ خرید فرش ترکمن ماشینی می روند. فرش های طرح ترکمن ماشینی در اندازه های مختلف بافته می شوند. سایزهای کوچک این فرش ها به صورت پشتی بسیار پرطرفدار است.

تنوع در طرح ورنگ این فرش ها نیز بسیار زیاد است. از طرفی فرش های ترکمن ماشینی با شانه و تراکم متفاوتی بافت می شوند. نخ مورد استفاده در بافت این فرش ها پلی استر و اکریلیک می باشد. بافت این طرح ها به روی گلیم های ماشینی بیشتر رواج دارد.بدیهی ست که هرچه شانه و تراکم فرش بیشتر باشد. کیفیت آن بیشتر خواهد بود. نخ اکریلیک نیز مرغوبترین نخ در بافت فرش های ماشینی است. فرش های بافته شده با این نخ نیز نسبت به نخ های پلی استر قیمت بالاتری دارند.

فرش ترکمن در دکوراسیون

این طرح جزو طرح های اصیل وسنتی محسوب می شود. طرح ساده دراین فرش باعث شده برای دکوراسیون های ساده و سنتی بسیار مناسب باشد. اما معمولا این طرح فرش در ابعاد کوچک برای پشتی و پادری و فرش راهرویی استفاده می شود. و یا برای مکان هایی که دارای سبک سنتی و روستیک هستند. به عنوان پوشش قسمتی از کف و یا بر روی تخت های چوبی و سنتی مورد استفاده قرار می گیرند.

 

فرش کاشان

کاشان یکی از بزرگ ترین تولید کنندگان فرش ماشینی در ایران می باشد. برای خرید فرش ماشینی با طرح و رنگ های متنوع به سایت قالی کاشان مراجعه کرده و یک خرید لذت بخش را داشته باشید. ارسال محصولات قالی کاشان به سراسر ایران به صورت رایگان بوده و قیمت فرش در فروشگاه قالی کاشان بر اساس قیمت درب کارخانه محاسبه می گردد. 


برچسب: فرش ترکمن، فرش ماشینی، فرش کاشان، قالی کاشان، فرش زیبا، فرش جدید، فرش باکیفیت،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۲ تیر ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۵۹:۲۰ توسط:الهام مهرجو موضوع: نظرات (0)