فرش افشان كاشان فرش افشان كاشان .

فرش افشان كاشان

مطابقت رنگ فرش با دكوراسيون

               فرش كاشان قالي كاشان روانشناسي رنگ فرش

 در اين مطلب سعي شده به بهترين شكل تاثير رنگ هاي مختلف در دكوراسيون و هم چنين روانشناسي هر رنگ و تاثير آن روي افراد بررسي و شرح داده شود . يكي از مهم ترين مواردي كه در چينش دكوراسيون بايد به آن توجه نمود هماهنگي رنگ ها با يكديگر و فضاي اطراف است . لطفا ادامه اين متن را با ما دنبال كنيد .

رنگ در دكوراسيون                                              

رنگ يك زبان جهاني است كه احساسات را تحريك مي كند و فرهنگ‌ها را شكل مي‌دهد. رنگ يكي از ملزومات با شكوه زندگي است، خانه اي كه غرق رنگ‌هاي مناسب باشد هميشه آرامش بخش است و بر خلاف ساير ملزومات دكوراسيون، يك بعد انساني دارد كه نمي‌توان آن را ناديده گرفت. در واقع رنگ، مي‌تواند حالت‌ها را تغيير دهد، فضاي خاصي را بوجود آورد و روحيه انسان را بهتر كند و جولانگاه خوبي براي خلاقيت انسان است .

 

چند توصيه جهت انتخاب بهترين رنگ فرش در هماهنگي با دكوراسيون

با توجه به اهميت رنگ و تاثيرات رنگ از نظر روان شناسي بسياري از موارد فوق را مي توان در زيبايي رنگ فرش مشاهده نمود و انها را به فرش نيز تعميم داد.

اگر فضا را كوچك تر بخواهيم:

به كار بردن فرش‌هايي با طرح هاي بزرگ، استفاده از پوشش‌هاي متفاوت براي كف در يك فضا، استفاده از ، فرش ، قالي و قاليچه، مخصوصاً با رنگ ها و طرح هاي متفاوت فضا را كوچك تر از آنچه هست نشان مي‌دهد.

پوشش كف و ارتباط آن با ارتفاع فضا:

به كار بردن كف پوشي با بافت درشت يا پرز بلند مانند فرش شگي ، سبب مي شود اين پوشش در چشم بيننده نزديك‌تر ديده شود. همين تاثير سبب مي شود تا فاصله كف تا سقف هم كمتر به نظر آيد.

كف پوش تيره تر از ديوارها:

بهتر است رنگ انتخابي براي فرش، رنگي ساده، هماهنگ و تيره تر از ديوارها باشد، چرا كه فضا را گرم و صميمي، خانگي و دلچسب مي نمايد.

كف پوش روشن تر از ديوارها:

به كار بردن رنگ روشن براي كف سبب مي شود تا كف نواراني و درخشان بنمايد. انتخاب رنگي ساده، هماهنگ و روشن تر از ديوارها به كامل شدن اين حس كمك مي كند.

اگر بخواهيم فضا بزرگ تر ديده شود:

انتخاب پوششي يك دست و با رنگي ساده، بدون طرح با بافتي نرم سبب مي شود فضا بزرگ تر به نظر آيد و اين تأثير با ادامه اين پوشش به ديگر راهرو ها و اتاق ها بدون انقطاع، بيشتر مي شود .

بنابراين اهميت رنگ را نبايد از نظر دور داشت، زيرا رنگ فرش به عنوان يك عامل مهم متحد كننده و تعيين كننده محدوده ديد تلقي مي شود. رنگ فرش بايد معقولانه و با دقت و تأمل انتخاب شود.

تاثيرات روانشناسي رنگ

از نظر روان شناسي تاثيرات رنگ را مي توان بسته به روحيه افراد در مطابقت با خاصيت رنگ ها در كوراسيون مشاهده نمود. رنگ زرد روشن ترين رنگ بين كليه ته رنگها است. رنگ زرد نماد روشني و نور است و از لحاظ سمبوليك با فهم و دانايي ارتباط دارد و نشان دانش و معرفت است. قرمز: رنگي است بسيار انعطاف پذير و به حالات مختلفي در مي آيد. به شدت مي درخشد و به آساني تاريك و خاموش نمي گردد. رنگ قرمز سمبل حيات و زندگي است و بيان كننده ي هيجان و شورش است رنگ آبي: از نقطه نظر معنويت فعال به نظر مي رسد . آبي معني ايمان را مي دهد و به فضاي لاينتهايي و روح اشاره دارد(ايتن ،1374، 210 -216) و بر خلاف قرمز انبساط دهنده است. اتاق به رنگ آبي به نظر بزرگتر از آنچه هست مي آيد. قدرت دفاعي بدن را افزايش مي دهد و اثر آرام كننده بر سيستم اعصاب دارد. ولي استفاده دائمي از آبي باعث خستگي و افسردگي مي شود(موعودي، 1379، 59).

نارنجي: رنگي مركب از زرد و قرمز و در حد وسط اين دو رنگ است. رنگ نارنجي درخشش و تابندگي فوق‌العاده دارد و زماني كه متمايل به قرمز گردد انرژي فعالي در خود حفظ كرده است و به گفته موعودي رنگ نشاط و پايكوبي است و ضد خستگي نيز ناميده مي شود. نارنجي باعث تحريك سيستم تنفس مي‌گردد( همان ،58).

بنفش: رنگ مقابل زرد در دايره رنگي است و با آن تضادهاي شديد ايجاد مي كند. رنگ زرد نماينده هوش و دانش است و در مقابل، رنگ بنفش نمايشگر بي‌خبري، بي‌اختياري است (ايتن ،1374، 219). اثر آرام كننده بر قلب و تصفيه كننده بر خون دارد و به طور قابل ملاحضه اي ترس را كاهش مي دهد( موعودي، 1379، 60).

سبز: رنگ سبز رنگي است كه در حد وسط رنگ آبي و زرد قرار گرفته است. با تغيير نسبت‌هاي زرد و آبي كاراكتر سبز متغير مي گردد. رنگ سبز نشان دهنده‌ي آرامش و اميدواري است و آميزشي از دانش و ايمان است(ايتن ،1374، 219) و باعث هماهنگي جسم، روح و ذهن مي گردد. فشار خون را كاهش مي دهد و فشار عصبي را آرام مي سازد( موعودي، 1379، 58و 59).

 

در مورد انتخاب رنگ در چينش دكوراسيون بايد به نكات زير توجه نمود :

*از رنگ ‌هاي مورد علاقه تان استفاده كنيد، چون احساسات شما مهم است و نشان دهنده شخصيت شماست.

*طرح و ابعاد اتاق و رنگ وسايل به كار رفته در منزل را در نظر بگيريد.

*ميزان نور و روشنايي منزل را مد نظر قرار دهيد (بدوانو، 1389، 35).

*برخي از بخش هاي تالار، چه از طريق هوا و چه در نتيجه رفت و آمدهاي زياد، در معرض گرد و غبار و آلودگي قرار مي گيرد. بايد سعي شود اين گرد و خاك در روي كفپوش با توجه به رنگ آن، بد نما و زننده به چشم نيايد.

*بعضي از رنگ ها مي توانند اين عيب را در خود پنهان كنند تا لحظه به لحظه در معرض ديد قرار نگيرند. بهتر است در اين قبيل جاها براي قسمت هاي سرو غذا و امثال آن، از طرح ها يا تركيب هاي لكه لكه يا خال خال استفاده شود.

 *در قسمت هايي كه رفت و آمد كم است و مشكل گرد و خاك بسيار كم يا احياناً در حد صفر است، مي‌توان از رنگ هاي روشن استفاده نمود.

*كفپوش محل هاي پر رفت و آمد بايد داراي رنگ هاي تيره تر با بافت هاي مختلف و طرح‌هاي گوناگون باشد .

اميدواريم اين مطلب در انتخاب رنگ فرش به شما كمك كرده باشد .


برچسب: فرش كاشان، قالي كاشان، رنگ فرش، فرش ماشيني، روان شناسي رنگ فرش،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۸ آبان ۱۳۹۹ساعت: ۰۹:۲۶:۳۵ توسط:الهام مهرجو موضوع: نظرات (0)

چه فرشي براي آشپزخانه مناسب است؟

نكات كليدي در زمينه فرش آشپزخانه - دكوراسيون خانه / فرش كاشان قالي كاشان

 

مهم ترين و پركاربردترين فضاي هر خانه اي آشپزخانه است. بنابراين خيلي مهم است كه فضاي آشپزخانه دلنشين، راحت و تميز باشد، همچنين كسل كننده و شلوغ نباشد. دكور، نور، چيدمان وسايل، رنگ و جنس كابينت ها و … همه از عناصر مهم يك آشپزخانه دلنشين هستند كه البته يكي از اين عناصر مهم نيز فرش است. خريدفرش آشپزخانه مي تواند فضا را گرم و مطبوع كند اما مهم است كه در انتخاب فرش آشپزخانه اشتباه نكنيد.

قطعا در هنگام خريد فرش براي آشپزخانه به زيبايي آن اهميت مي دهيد. فرش زيبا و مناسب مي تواند حال و هواي آشپزخانه شما را عوض كند البته بايد دقت كنيد كه رنگ فرش با ديگر اجزاي آشپزخانه هماهنگي داشته باشد و بهتر است از رنگ هاي شاد و اشتها آور استفاده كنيد. آشپزخانه محيط گرم و پرانرژي است و شما مي توانيد با انتخاب فرش مناسب اين انرژي را هدايت كنيد، به آشپزخانه آرامش ببخشيد و يا شور و هيجان آن را دو چندان كنيد. فرش هاي آشپزخانه چه از نظر طرح و رنگ و هم از نظر جنس تنوع زيادي دارند، و اين ممكن است شما را به اشتباه بياندازد بنابراين فراموش نكنيد كه علاوه بر زيبايي فرش بايد به نكات ديگري نيز توجه كنيد تا بهترين انتخاب را داشته باشيد، كه ما در اينجا به چند نكته اشاره مي كنيم:

 

نكات كليدي در خريد فرش آشپزخانه:

  • فرشي انتخاب كنيد كه شما را به دردسر نياندازد…

آشپزخانه محيطي است كه هميشه بايد تميز باشد، فرش آشپزخانه بيشتر از فرش هاي ديگر خانه به نظافت احتياج دارد. بنابراين بهتر است از فرش ماشيني استفاده كنيد تا هنگام شست و شو و جارو كشيدن فرش آسيب كمتري ببيند. معمولا كف آشپزخانه ها طوري طراحي شده اند كه قابل شست و شو هستند و حتما راهي براي خروج آب در آن تعبيه شده است اكثر افراد با مواد شوينده و يا دستمال كف آشپزخانه خود را تميز مي كنند، بنابراين بهتر است از فرش هاي سبك استفاده كنيد تا براي جا به جايي آن، هنگام شست و شو راحت تر باشيد. به طور مثال حتي مي توانيد از گليم هم براي آشپزخانه استفاده كنيد كه امروزه گليم طرفداران زيادي پياده كرده است. گليم ها طرح هاي زيبايي دارند و در عين حال به اندازه كافي سبك هم هستند.

 چه طرح مدرن را براي خريد فرش آشپزخانه خود بپسنديد و چه طرح كلاسيك بايد در نظر داشته باشيد كه فرش مورد نظر در مقابل رطوبت مقاوم باشد. البته شما مي توانيد از فرش و يا گليم كوچكي نيز براي جلوي ظرف شويي استفاده كنيد و با اين كار تنوع بيشتري به محيط آشپزخانه خود بدهيد به خاطر داشته باشيد از فرش هايي با كيفيت بالا استفاده كنيد. همچنين فرش هايي كه پرزها و ريشه هاي بلندي دارند براي آشپزخانه مناسب نيستند چون معمولا اين پرز و يا ريشه ها محل تجمع آلودگي مي شود و هنگام جارو كشيدن ممكن است دچار دردسر شويد.

  • خريد فرش آشپزخانه با رنگ خيلي روشن كار درستي است؟

در انتخاب و خريد فرش آشپزخانه بهتر است به اين نكته توجه داشته باشيد كه از فرش هايي با رنگ خيلي روشن استفاده نكنيد زيرا كمترين كثيفي و آلودگي را نشان مي دهد، طرح هاي شلوغ و شاد مي تواند انتخاب مناسب تري براي آشپزخانه شما باشد و همچنين به نور آشپزخانه خود توجه كنيد در آشپزخانه با نور كم از فرش هاي خيلي تيره استفاده نكنيد. بهتر است تعادل را در انتخاب رنگ رعايت كنيد.

  • فرش آشپزخانه گران نخريد.

در هنگام خريد فرش آشپزخانه به اين نكته توجه كنيد كه لازم نيست از فرش بسيار گران قيمت و لوكسي استفاده كنيد چرا كه فرش در آشپزخانه ممكن است زود تر آسيب ببيند و فرسوده شود … مثلا پوسيدگي، آسيب ناشي از مواد شوينده ، سوختگي و … با اين كار از هزينه زياد نيز جلوگيري كرده ايد و در صورت آسيب مي توانيد فرش ديگري تهيه كنيد. پس فرش ارزان قيمت براي آشپزخانه گزينه مناسب تري است .

  • فرش هاي كوچك، گزينه هاي مناسب تر

اگر از فرش آشپزخانه براي زير ميز نهارخوري استفاده مي كنيد سعي كنيد فرش را كمي بزرگتر از ميز انتخاب كنيد، اين كار در حالي كه نماي زيبا تري به آشپزخانه شما مي دهد، فضا را نيز بزرگ تر نشان مي دهد. البته به خاطر داشته باشيد لازم نيست تمام سطح آشپزخانه را بپوشانيد. بهتر است از فرش خيلي بزرگ هم استفاده نكنيد، فرش را طوري انتخاب كنيد كه از لبه قفسه ها و كابينت ها كمي فاصله داشته باشد تا براي نظافت زير كابينت ها به مشكل برنخوريد.

در آخر لازم است بدانيد فرش ها از عناصر كليدي زيبايي خانه هستند و شما مي توانيد با انتخاب مناسب زيبايي بيشتري را به خانه خود بياوريد.


برچسب: فرش - فرش ماشيني، فرش كاشان، فرش آشپزخانه، قالي، قالي كاشان،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۱ آبان ۱۳۹۹ساعت: ۰۸:۵۷:۲۲ توسط:الهام مهرجو موضوع: نظرات (0)

فرش 1600 شانه، حقيقت يا دروغ



اين روزها در برخي تبليغات محيطي با عنوان هايي مانند ” توليد نخستين فرش 1600 شانه جهان ” مواجه مي شويم كه توجه مخاطبان و مشتريان فرش ماشيني را به خود جلب نموده است. در پي سوالاتي كه برخي از عزيزان در اين خصوص داشتند و شبهه هايي كه در ذهنشان ايجاد شده بود در رابطه امكان توليد فرش 1600 شانه تراكم 4800 و تفاوت آن با فرش 1500 شانه تراكم 4500، تصميم گرفتيم كه خبر توليد فرش 1600 شانه را مورد بررسي دقيق تر قرار داده و درستي و نادرستي آن را براي شما بزرگواران شفاف سازي كنيم. لطفا زود قضاوت نكنيد و اين متن را تا انتها مطالعه نماييد!

تحليل خبري و اطلاعاتي فرش 1600 شانه       


در مرحله نخست اين شبهه وجود دارد كه هر محصول جديدي يك شركت توليدكننده دارد، به ويژه محصولات خاص همچون دستگاه هاي نساجي و به طور خاص تر دستگاه هاي بافت و توليد فرش ماشيني – توليد كننده هاي شاخص و شناخته شده اي دارند كه براي تمامي فعالان اين صنعت شناخته شده اند. بنابراين اگر دستگاه 1600 شانه توليد خود را آغاز كرده باشد،  مطمئنا از طريق وبسايت رسمي شركت توليدكننده آن منتشر مي شود.

شركت هاي توليدكننده دستگاه هاي بافت فرش ماشيني در حال حاضر منحصر شده اند به دو شركت وندويل و شركت شونهر. اين دو شركت مشهور و معتبر توليدكنده دستگاه هاي فرشبافي در تا زمان نگارش اين مقاله (آبانماه 1398 شمسي) هيچگونه خبري را در خصوص توليد، عرضه و يا حتي تصميم گيري در اين رابطه را در وبسايت هاي رسمي خود منتشر نكرده اند.

بررسي امكان فني توليد فرش 1600 شانه
نكته بعدي كه بايد به آن توجه كرد، همانگونه كه در مقاله مربوط به ” شانه فرش ” و ” تراكم فرش “ به طور كامل توضيح داديم، تراكم فرش (كه منظور همان تراكم طولي فرش است)، به راحتي قابل تغيير و كم و زياد كردن است. اما در مورد شانه فرش ماجرا بسيار متفاوت است. در حقيقت، تغيير در شانه فرش نه تنها در بعضي موارد غيرممكن است، بلكه در مواردي هم كه امكان افزايش شانه وجود دارد، با چالشهايي رو برو است كه اين كار را فقط با انجام تغييرات فني و طراحي مجدد دستگاه ممكن مي سازد.

البته بديهي است كه منظور ما از افزايش شانه فرش، آن گونه اي است كه بر روي يك دستگاه بافندگي اعمال مي شود تا آن را به سطح بالاتر ارتقاع دهد. مثلا تبديل و ارتقاء دستگاه توليد فرش 700 شانه به 1000 شانه و يا ارتقاء دستگاه توليد فرش 1000 شانه به فرش 1200 شانه و يا ارتقاء دستگاه فرش 1500 شانه به شانه اي بالاتر. و روشن است كه ساخت و توليد دستگاههاي بافت فرش با شانه بالاتر ممكن است و مورد بحث ما در اينجا نيست.

افزايش شانه فرش داراي چه چالش هايي است؟
يكي از چالش هاي افزايش شانه يك دستگاه بافندگي تغييراتي است كه بايد در ساختار و قطعات و ديگر موارد فني صورت گيرد. بنابر اين اگر شركتي بخواهد با انجام تغييراتي در دستگاه آن را به شانه بالاتر تبديل نمايد، بايد خود را آماده محدوديتهايي در توليد و راندمان فرش و همچنين انجام تغييرات در طراحي دستگاه نمايد. اين موارد مسلما مستلزم صرف هزينه زياد است. علاوه بر اين مدت زماني كه براي اين تغيير نياز است معمولا مدت طولاني است كه در اين مدت چرخ توليد شركت از كار مي افتد و اين نيز يكي ديگر از زيان هاي انجام اين تغيير است.

بعلاوه وقتي دستگاه بافت فرش ماشيني كه معمولا عرض آن 3 متر است به شانه بالاتر ارتقاء مي يابد، ناچار بايد افزايش شانه و تراكم عرضي را به شكلي جبران نمايد. اين امر سبب مي شود كه دستگاه تبديل شده كه قبلا مي توانست هر فرشي را تا عرض 3 متر ببافد پس از اين تغيير نهايتا مي تواند تا عرض 2.5 متر بافت نمايد. به عبارت ديگر ديگر امكان فرش 12 متري (3*4) با چنين دستگاهي وجود نخواهد داشت و نهايتا اين دستگاه مي تواند فرش 9 متري (2.5*3.5 متري) توليد كند.

مسلما اين يك محدوديت بسيار مهم براي يك دستگاه توليد فرش ماشيني است كه باعث مي شود فقط شركت هايي تن به اين كار دهند كه بيش از يك دستگاه بافندگي در يك گروه دارند و يا عرض دستگاه هاي بافندگي فرش آنها بيش از 3متر باشد. با تمام اين اوصاف و با در نظر گرفتن هزينه هايي كه افزايش شانه فرش ماشيني دارد، باز برخي از شركتها با جمع بندي مجموع سود و زياني كه در بلند مدت حاصل مي كنند اقدام به انجام اين كار كرده و مي كنند.

آيا فرش 1600 شانه توليد شده است؟

                  
بنابراين با توجه به نكاتي و چالشهايي كه در بالا ذكر شد اگر شركتي بتواند بر تمامي چالشهاي پيش روي خود غلبه كند، مسلما امكان توليد و بافت فرش 1600 شانه امري در دسترس و ممكن خواهد بود. بنابر اين اگر شركتي بخواهد فرش 1600 شانه توليد و اين كار را با ارتقا دستگاه پايين تر انجام دهد و با محدوديت عرض دستگاه نيز مواجه نشود كافي است كه اولا، يك دستگاه فرش 1200 شانه با عرض 4 متر داشته باشد. ثانيا هزينه هاي طراحي مجدد و انجام تغييرات در بافت و غيره تقبل كند.

به عبارت ساده تر دستگاه توليد فرش 1200 شانه با عرض 4 متر امكان تبديل شده به دستگاه 1600 شانه با عرض 3 متر را دارد. خيلي ساده و خودماني اگر بخواهيم با يك مثال (ن نه چندان دقيق) بيان كنيم به اين شكل مي شود كه وقتي شما تراكم 1200 را كه در 4متري وجود دارد، فشرده كنيد مي توانيد تراكم 1600 را در 3 متر داته باشيد!

با توجه به شواهد و قراين موجود و مطالبي كه در بالا ذكر شد بايد بگوييم كه در حال حاضر (تا زمان نگارش اين مطلب – پاييز 1398 شمسي ) اگرچه دو شركت بزرگ و شناخته دستگاههاي توليد فرش ماشيني، تا كنون دستگاه هاي ويژه توليد فرش ماشيني با شانه بالاتر از 1500 توليد نكرده اند و به همين دليل در سايت آنها نيز مطلبي در اين خصوص درج نشده است اما امكان توليد فرش 1600 شانه با تراكم 4800 وجود دارد و شركت فرش خاطره كوير كاشان ، نخستين شركتي است كه اقدام به توليد فرش 1600 شانه نموده است.

چگونه ادعاي فروشندگان را ارزيابي كنم؟
شما مي توانيد درستي و نادرستي مطالبي را كه در تبليغات به چشم مي خورد، با روش هايي كه ما در همين وبسايت در رابطه با آموزش كامل فرش ماشيني، در اختيار شما قرار مي دهيم بسنجيد. و قيمت فرش 1500 شانه ، 1600 شانه 1200 شانه و … را درست ارزيابي كنيد. اميدوارم اين مطلب براي شما مفيد بوده باشد.

 


برچسب: فرش 1600 شانه ، فرش ماشيني ، فرش كاشان ، فرش ماشيني كاشان ، شانه فرش،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۴ آبان ۱۳۹۹ساعت: ۰۹:۲۶:۵۴ توسط:الهام مهرجو موضوع: نظرات (0)

چرا بايد از ريشه فرش ماشيني محافظت كنيم؟

                                           تاريخچه فرش ماشيني در ايران

يكي از قسمت هاي مهم فرش كه كمتر به آن توجه مي كنيم، ريشه فرش است. در واقع در فرش ماشيني و دستباف يك قسمتي داريم به نام ريشه كه معمولا نخ هاي سفيد در آن به كار رفته است. جالب است بدانيد كه مراقبت از ريشه فرش ها مي تواند بسيار مهم باشد، چرا كه در صورت عدم توجه به آن، ممكن است به ساختمان اصلي فرش شما هم آسيب وارد شود.

ما در اين مطلب براي اينكه آگاهي شما را در زمينه مراقبت از ريشه فرش بالا ببريم، مطلبي تهيه كرده ايم تا بتوانيد آن را مطالعه فرماييد. جالب است بدانيد كه ريشه در انواع فرش ماشيني و دستباف متفاوت است و از نظر ساختار با هم فرق دارند.

در فرش دستباف، ريشه جزئي از فرش به شمار مي رود اما در فرش ماشيني، ريشه ها بيشتر جنبه تزييني دارند و براي اينكه شبيه فرش هاي دستباف شوند، در قسمت هاي نهايي تكميل فرش به آن چسبانده شده اند. در واقع ريشه در فرش ماشيني كارايي كه در فرش هاي دستباف وجود دارد را ندارد و علنا يك وسيله تزئيني است.

البته اين وسيله تزئيني هم گاهي اوقات براي محافظت از خود فرش هاي ماشيني به كار مي رود. مثلا در بعضي از مواقع ريشه ها مي توانند سپر بلاي كل بافت فرش شوند، اما نه به آن ميزان كه در فرش هاي دستباف ديده مي شود.

پس با ما همراه باشيد تا ادامه اين مطلب را با هم دنبال كنيم.

ريشه فرش ماشيني و دستباف چيست؟

قبل از اينكه به بررسي مراقبت از ريشه فرش و نكات مربوط به آن بپردازيم، بايد بدانيد كه ريشه در فرش چيست و چه كارايي دارد. در واقع ريشه فرش واژه نام آشنايي در صنعت قاليبافي شناخته مي شود، اما خب بعضي ها هم هستند كه در اين زمينه اطلاعاتي ندارند. دقيقا اين قسمت را براي آنها مي نويسيم.

در انواع فرش دستباف، به قسمت هاي انتهايي بالا و پايين فرش كه به صورت نخ هاي سفيد يا كرم رنگ هستند، ريشه گفته مي شود. انواع ريشه ها در فرش عبارتند از: ريشه هاي گره دار، ريشه هاي توري، ساده و زنجيري.

ريشه هاي فرش دستباف هم داراي جنبه ظاهري و زيبايي هستند و هم به خاطر اينكه جزئي از بافت فرش به شمار مي روند، مراقبت از آنها حياتي است. پس ديگر تكرار نكنيم كه اگر فرش دستباف داريد، حتما به ريشه هاي آن دقت داشته باشيد و از آن مراقبت كنيد. ما در ادامه نكاتي را آماده كرده ايم كه براي نگهداري از ريشه فرش خواهد بود.

اما در فرش ماشيني، ريشه تفاوت هايي با فرش دستباف دارد. براي اينكه به فرش هاي ماشيني ريشه را براي زيبايي بيشتر اضافه كنند، بعد از اينكه تمام مراحل طراحي و بافت آن انجام شد، عملياتي هست به نام ريشه زني كه در آن ريشه ها را با دستگاه يا با دست به انتهاي بالا و پايين فرش اضافه مي كنند.

در صنعت فرش بيشتر سعي مي شود كه از دستگاه هاي اتوماتيك ريشه زني استفاده شود چون نسبت به گره هاي دستي هم سرعت بالاتري دارد و هم اينكه داراي دقت بالاتري است. اين امر سبب مي شود كه ما يك ريشه يكنواخت و شبيه به واقعي داشته باشيم. بعد از اينكه ريشه در ابعاد مورد نظر توليد شد، حالا بايد آن را به انتهاي فرش مورد نظر ما اتصال بدهند.

در اين زمينه بايد از متخصصين استفاده شود و با راهكار هايي عمليات اتصال به صورت محكم و با كيفيت صورت بگيرد.

قطعا در دو نوع فرش دستباف و ماشيني بايد از ريشه ها مراقبت كرد، اما چرا ؟

  •    در فرش هاي دستباف علاوه بر اينكه زيبايي فرش شما هستند، جزئي از بافت تار و پود فرش به شمار مي روند و در صورت عدم مراقبت از آن ممكن است فرش شما با مشكل در بافت و ساختمان مواجه شود. در ضمن ريشه هاي فرش به اين علت كه داراي ظاهري روشن هستند ( رنگ سفيد و كرم ) به همين دليل در صورت آسيب يا تيره شدن، در چشم هستند و در اين زمينه خيلي بايد دقت داشته باشيد چون در ذهن مخاطبان و مهمانان شما اثر منفي خواهد داشت.
  •     در فرش هاي ماشيني هم ريشه ها بيشتر جنبه تزييني دارند. اما اگر قسمتي از اين ريشه ها آسيب ببينيد به همان دليل مشابهي كه در بالا گفتيم، در ديد هستند و در ديد مخاطبان جالب به نظر نمي رسد كه يك فرشي داشته باشيم كه ريشه هاي آن در قسمتي از بين رفته است و در قسمتي هم كم و زياد شده است.

پس اينها دلايل محكمي براي شما خواهند بود كه حتما راهكاري براي محافظت از ريشه به كار بگيريد. ما اين راهكارها را براي شما نوشته ايم، با ما همراه شويد و بخوانيد.

راهكاري هاي مراقبت از ريشه فرش ماشيني و دستباف

راهكاري هاي مختلفي وجود دارند كه شما مي توانيد از آن براي مراقبت از ريشه فرش ماشيني و دستباف استفاده نماييد. اين راهكار ها را براي شما به صورت يكجا جمع بندي كرده ايم و مي توانيد از اين پيشنهادات استفاده ببريد:

·    لفافه دوزي براي محافظت از ريشه فرش

يكي از روش هايي كه براي مراقبت از ريشه فرش به كار گرفته مي شود، لفافه دوزي ريشه است. شما مي توانيد ريشه مورد نظر خود را به متخصص آن بسپاريد و با استفاده از پارچه هاي محكم يا برزنت، دور تا دور ريشه شما را مي بافند و بدين ترتيب محافظي سفت و سخت براي ريشه خواهيد داشت. البته اين روش جلوه ندارد چون ريشه ها را پنهان مي كند.

·    استفاده از كاور ريشه فرش

يكي از بهترين روش ها براي مراقبت ريشه، استفاده از كاور فرش است. كاور هايي كه براي ريشه استفاده مي شوند معمولا به صورت شفاف هستند و مي توانند هم جنبه ظاهري آن را حفظ كنند و هم اينكه مي توانند براي شما از ريشه ها مراقبت كنند.

كاور ريشه در انواع پلاستيك و توري ديده مي شود و بهترين نوع آن را مي توان توري ناميد. توري ها به خاطر اينكه شبكه بندي شده هستند، اين ويژگي را دارند كه سبب ورود جريان هوا به درون ريشه ها مي شوند و اينگونه هوا درون ريشه ها هم گردش خواهد داشت و باعث ماندگاري بيشتر آن خواهد شد.

كاور ريشه داراي قيمت مناسبي است و نسبت به نوع قبلي يعني لفافه دوزي براي شما هزينه كمتري بر جاي خواهد گذاشت، چرا كه به غير از جنس برزنت و يا پارچه، بايد دستمزد فردي كه لفافه دوزي مي كند را هم در نظر بگيريد. كاور ها را مي توانيد در فروشگاه هاي مختلف تهيه كنيد و هم اينكه مي توانيد به صورت غير حضوري از فروشگاه هاي مجازي با ارسال اطلاعات مربوط به فرش خود، خريد را انجام دهيد.

توصيه ما هم اين است كه به جاي استفاده از روش هاي ديگر، حتما استفاده از كاور ريشه را در اولويت خود براي استفاده قرار دهيد.

·    استفاده از چسب فرش

چسب فرش، در واقع همانطور كه از نامش پيدا است، راهكاري دلچسب نيست و شايد كمي كثيف كاري داشته باشد. اما مي تواند از ريشه هاي شما مراقبت كند. چسب ها خودشان يك خاصيتي كه دارند، مي توانند با چسبيدن به ريشه ها باعث از بين رفتن آنها شوند، چرا كه در خود مواد شيميايي دارند و اين امر سبب مي شود ريشه ها با خرابي مواجه شوند.

لازم به ذكر است كه استفاده از چسب فرش، روش هاي مختلفي دارد كه راحت ترين آن، استفاده از چسب هاي نواري است كه بعضا به فكر برخي از خانم هاي خانه دار مي رسد. ولي اگر اين متن را ميخوانيد، از شما خواهش مي كنيم كه در نظر بگيريد در صورت استفاده از چسب ها ريشه فرشتان اگر چه از ديگر بلايا در امان بماند، اما از جنبه هاي ديگري كه گفتيم به بافت ريشه آسيب رسان هستند و به علاوه اينكه اجازه گردش هوا را در بين ريشه ها مي گيرند.

چند نكته براي اينكه ريشه فرش هايتان نو بمانند و كمتر خراب شوند:

به غير از انواع محافظ هايي كه براي ريشه فرش ماشيني و دستباف گفتيم، روش هايي هم موجود هستند كه به شما كمك مي كنند ريشه هايي تميز تر و سالم تر داشته باشيد.

  •   هنگام جارو زدن، بايد مراقب ريشه فرش ها باشيد. اگر از جاروبرقي هايي با سره هاي برس دار براي تميز كردن اين قسمت استفاده كنيد، خيلي به شما در سالم ماندن ريشه هاي فرش كمك مي كند. در غير اينصورت مكش مستقيم، سبب آسيب به ريشه مي شود.
  •     براي شستشوي قسمت ريشه از مواد اسيدي استفاده نكنيد. برخي ها هستند كه از شوينده هاي قوي و سفيد كننده براي اين قسمت استفاده مي كنند، اما راهكار ما استفاده از فرچه و شامپو فرش است كه همان كار را براي شما انجام مي دهد اما به بافت فرش و ريشه آن آسيب وارد نمي كند.
  •     در هنگامي كه خودتان ريشه فرش را تميز مي كنيد، با خشونت با ريشه ها برخورد نكنيد. بهترين كار كه سبب تميز شدن تمام قسمت ها و از بين رفت چرك ها در ريشه مي شود، اين است كه از فرچه هاي آغشته به مواد شوينده مخصوص فرش ماشيني و دستباف استفاده نماييد.

برچسب: فرش ماشيني ، فرش كاشان ، قالي كاشان ، ريشه فرش ، شستشوي فرش،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۷ آبان ۱۳۹۹ساعت: ۰۸:۵۰:۱۳ توسط:الهام مهرجو موضوع: نظرات (0)