فرش افشان کاشان فرش افشان کاشان .

فرش افشان کاشان

لکه های فرش ماشینی رو خودتان پاک کنید

لکه های فرش ماشینی رو خودتان پاک کنید

باتوجه به اینکه فرش ماشینی در همه خانه ها وجود دارد یکی از عواملی که ممکن است تقریبا همه آن را تجربه کرده باشند، افتادن لکه بر روی فرش می باشد. این افتادن لکه در ذهن فرد این سوال را ایجاد می کند که آیا می توان با استفاده از تکنیک هایی لکه را تمیز کرد یا خیر؟

به همین منظور در این مقاله می خواهیم به پاک کردن انواع لکه بر روی فرش ماشینی بپردازیم و نکاتی که در اختیار شما قرار می دهیم حتما برای شما کاربردی و مفید واقع خواهند شد. پس با ما همراه شوید و از اطلاعاتی که در اختیارتان قرار می دهیم برای برگرداندن فرش و یا قسمتی از آن به حالت قبلی، نهایت استفاده را ببرید.

پاکسازی انواع لکه بر روی فرش ماشینی
شما برای اینکه بتوانید به صورت کامل از شر لکه هایی که بر روی فرش ماشینی هستند، خلاص شوید می توانید از برخی محلول هایی که در هر خانه ای پیدا میشوند استفاده برده و لکه ها را به صورت کامل از بین ببرید.

هر لکه را می توانید با استفاده از یک نوع ترکیب محلولی خاص، پاکسازی کنید که برای انکار باید کمی اطلاعات درباره ترکیب هایی که میتوانند انواع لکه را بر اساس آن ماده پاک کنند، داشته باشید. این اطلاعات را در اختیار شما قرار می دهیم و تقریبا محلول ها و یا ترکیب هایی که معرفی می کنیم برای پاک کردن رایج ترین نوع لکه ها است که ممکن است روی فرش ماشینی شما بریزد.

انواع لکه های رایج بر روی فرش عبارتند از:

·        لکه چای و تمیز کردن آن روی فرش
یکی از رایج ترین نوشیدنی هایی که در هرجا و هر مکانی می توان به آن دسترسی داشت، نوشیدنی معروف چای می باشد. بدیهی است که بگوییم که یکی از رایج ترین لکه هایی که روی فرش های ماشینی می ریزد، همین لکه چای می باشد. بارها شده است با این مشکل مواجه شده باشید، اما نمی دانید که باید چکار کنید.

برخی ها فوری میخواهند با استفاده از دستمال، لکه را از بین ببرند که این کار نه تنها فایده ای ندارد بلکه سبب پخش شدن لکه های چای بر روی سطح نخ خاب فرش می گردد. بهترین راه این است که با استفاده از کمی شامپو فرش و آب داغ، محلی که بر روی آن لکه چای دیده می شود را شستشو دهید و سپس محل را با استفاده از یک پارچه نخی سفید، خشک نمایید.

برخی ها برای اینکه محل شستشو شده زود تر خشک شود، از سشوار استفاده می کنند اما ما توصیه می کنیم برای سالم تر ماندن فرش، بگذارید خودش خشک شود.

همچنین اگر توانایی ندارید که همین الان شستشوی فرش را انجام دهید یا وسواس دارید که در یک فرصت مناسب، شستشوی محل را انجام دهید، توصیه می کنیم برای اینکه لکه کهنه نشود، مقداری نمک درشت یا صنعتی روی آن قسمت بریزید. این کار سبب می شود که نمک ها بتوانند، لکه های چای را جذب کنند و اجازه ندهند که لکه کهنه شود.

·        لکه های کهنه و تمیز کردن آن بر روی فرش
یک توصیه به شما میکنیم، اینکه هیچ وقت نگذارید لکه هایی که بر روی فرش شما می ریزند، کهنه شوند. به این دلیل که هم پاک کردن آنها سخت خواهد شد و هم اینکه ممکن است بعد از پاک کردن لکه هم برخی از اثرات آن بر روی فرش شما باقی بماند.

یکی از بهترین محلول هایی که می تواند برای پاک کردن لکه های قدیمی مورد استفاده قرار بگیرد، محلول آمونیاک است. آمونیاک علاوه بر اینکه می تواند به پاکسازی لکه به شما کمک کند، باعث براق شدن نخ های خاب فرش هم خواهد شد، چون این قابلیت را دارد که به شدت فرش های شما را برق بیندازد.

در مورد استفاده از آمونیاک باید این نکته را بدانید که به علت تولید گاز های سمی به هیچ عنوان از ترکیب آمونیاک با مواد شیمیایی قوی استفاده نکنید. همچنین در هنگام استفاده از این ماده شوینده برای از بین بردن لکه روی فرش ماشینی حتما روی مجاری تنفسی مثل بینی و دهان خود را بپوشانید تا گازهای سمی وارد سیستم تنفسی شما نشود. و سعی کنید به هیچ وجه مایع بر روی صورت و یا دست های شما نریزد که برای اینکار می توانید از دستکش استفاده نمایید.

·        پاک کردن لکه تخم مرغ روی فرش
منظور از لکه تخم مرغ، همان لکه ای است که بر اثر ریختن مایعات داخل تخم مرغ خام ایجاد می شود. برای از بین بردن این نوع لکه اصلا نیازی نیست نگران باشید و می توانید با استفاده از سرکه سفید و آب ولرم، لکه را به صورت کامل از بین ببرید. در صورتی که هنوز هم از اثرات این لکه مشاهده می شود، می توانید از صابون هم استفاده کنید تا به صورت کامل هاله ایجاد شده روی فرش بر اثر تخم مرغ را از بین ببرد.

·        تمیز کردن لکه نقاشی از روی فرش
برای پاک کردن لکه نقاشی که معمولا از جوهر های رنگی و یا رنگ های شیمیایی ایجاد می شود، از سرکه سفید استفاده نمایید. معمولا ممکن است این لکه در هنگام رنگ آمیزی قسمتی از خانه و یا بازی کردن بچه ها با وسایل رنگ آمیزی ایجاد شود. قبل از آن این نکته را رعایت کنید که اجازه ندهید لکه ها قدیمی شوند. سپس سرکه سفید را می توانید با مقداری آب لیمو به صورت جدا جدا بر روی لکه استفاده نمایید و نتیجه آن را ببینید.

·        پاک کردن لکه شربت بر روی فرش
برای اینکه بتوانید لکه شربت که معمولا چسبناک است بر روی فرش اقدام کنید باید مواردی چون نمک، سرکه سفید، بطری افشان کننده، حوله سفید و اتو را لب دست بگذارید. حال می توانید نمک را روی لکه بریزید و سپس سرکه را روی لکه افشانه نمایید. بعد از اینکار تا می توانید سعی کنید با استفاده از دستمال های جذب کننده ( بدون اینکه فرش را بمالید ) مقدار اضافی شربت را بیرون بکشید و این کار را تا موقعی ادامه دهید که مطمئن شوید فقط لکه ای از شربت بر روی فرش باقی مانده است.

حال نوبت این است که حوله سفید را گذاشته و اتو را بر روی آن بگذارید. البته باید محلول سرکه و نمک را روی لکه ریخته باشید. به هیچ عنوان از حوله رنگی استفاده نکنید و هنگام استفاده از اتو با حرارت بالا، سعی کنید که به هیچ وجه اتو ثابت نماند. سرکه می تواند با این حرارت با لکه های چسبناک شربت مخلوط شده و با یک دستمال پاک شود.

در صورتی که این لکه هنوز وجود دارد، می توانید این عملیات را دوباره تکرار کنید و از آن نتیجه بگیرید. یادتان باشد که به هیچ عنوان فرش را با حرارت مستقیم اتو تنها نگذارید!!!!

·        پاک کردن لکه آبمیوه بر روی فرش
پاک کردن لکه آبمیوه بر روی فرش ماشینی در صورتی که تازه باشد، بسیار راحت تر از لکه شربت است. برای تمیز کردن این لکه می توانید از همان محلولی که برای لکه شربت هم استفاده کردیم، استفاده نمایید. اگر لکه قدیمی است که می توانید از آمونیاک به تنهایی استفاده نمایید و لکه را از بین ببرید، اما توصیه ای که بار ها در این متن به آن اشاره کرده ایم، این است که تا هنگامی که لکه تازه است به جنگ با آن بروید.

·        پاک کردن لکه لوازم آرایشی از روی فرش
برای اینکه به آسانی از شر لکه مواد آرایشی برای روش فرش خود راحت شوید، بهتر است از رنگ بردار ها استفاده نمایید. این مواد می توانند به خوبی لکه ایجاد شده در اثر ریختن لوازم آرایشی، رنگ مو، لاک و غیره را از بین ببرند.

·        پاک کردن لکه آدامس بر روی فرش های ماشینی
یکی از لکه های رایج که ممکن است بر روی فرش، قالی و گلیم بریزد، همین لکه آدامس است. آدامس به این خاطر که دارای خاصیت چسبندگی و کشسانی است، ممکن است شما را برای تمیز کردن اذیت کند. ولی ترفندی هست که به شما کمک می کند بدون باقی ماندن لکه بر روی فرش، کل آدامس را از فرش بردارید.

برای این کار بهتر است کمی یخ را در پاکت فریزر قرار دهید و سپس با استفاده از این پاکت یخ، آدامسی را که به صورت خمیری در آمده است، به شکل منقبض درآورید. فلسفه استفاده از یخ این است که می تواند با انتقال سرمای خود به آدامس سبب منقبض و یا جمع شدن آن شود. و سپس شما می توانید آدامس را از روی فرش بردارید.

برای نتیجه گیری بهتر هر طرف آدامس را با یخ سرما بدهید تا خوب بتواند خودش را جمع کرده و شما آن را از فرش جدا کنید.

·        پاک کردن لکه نیکوتین و تنباکو روی فرش
یکی از موثر ترین مواد برای پاک کردن لکه های نیکوتین و تنباکو، گلیسیرین است. برای اینکه بتوانید لکه را پاک کنید مقداری گلیسیرین را بر روی لکه ایجاد شده می ریزید و سپس به آرامی و با استفاده از یک دستمال مرطوب آن را پاک می کنید. لازم به ذکر است که با مالش دادن لکه سبب پخش شدن آن خواهید شد، پس بهتر است فقط به صورت چرخشی و آرام دستمال را بر روی لکه قرار داده و لکه را به آرامی پاک کنید. در صورتی که هنوز مقداری از لکه باقی مانده است، می توانید این فرآیند را دوباره و سه باره تکرار کنید تا به صورت کامل لکه و اثرات آن از بین برود.


برچسب: فرش ماشینی ، قالی کاشان ، لکه ، شستشو،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۶ شهریور ۱۳۹۹ساعت: ۱۱:۰۲:۴۷ توسط:الهام مهرجو موضوع: نظرات (0)