فرش افشان کاشان فرش افشان کاشان .

فرش افشان کاشان

مقایسه فرش و گلیم فرش

             فرش کاشان قالی کاشان مقایسه گلیم و فرش

مقایسه گلیم فرش و فرش ماشینی فانتزی

گلیم ها دارای ظاهری بسیار ساده و تشکیل شده از رنگ های شاد و طرح های بدون پیچیدگی می باشند. برای بافت این فرش ها نخ تار و پود را به هم می بافند و بدون پرز، فرش تولید می شود. گلیم فرش های ماشینی نسبت به فرش ماشینی فانتزی دارای تفاوت هایی هست که در طرح، نوع بافت و نوع مواد اولیه خواهد بود و همچنین میخواهیم به برخی از خصوصیات اشاره کنیم که در این دو نوع محصول به صورت متفاوت خواهد بود.

فرش‌ها بر خلاف گلیم‌ها علاوه بر تار و پود دارای پرز هم هستند. پرز فرش دقیقا همان چیزی‌ست که که مخاطب آن را لمس می‌کند. اما در مورد گلیم این پرز ها وجود ندارند. یعنی در گلیم چیزی که مخاطب آن را لمس می‌کند مغز پشم یا کرک نیست، بلکه کناره کرک است. اصلاحا می‌گوییم که فرش‌ها پرز بافی و گلیم‌ها تخت بافی می‌شوند.

گلیم‌ها نیز انواع مختلفی دارند که هر یک دارای تکنیک‌ها و روش بافت مخصوصی هستند. مثلا:

گلیم سوزنی باف
گلیم شیرکی پیچ
گلیم ساده بافی
گلیم سوماک
گلیم حصیربافی
گلیم بافت دو پیچی
گلیم کردی خراسان
گلیم گبه قشقایی (گلیم عروسکی)

 

فرش ها در یک تقسیم بندی کلی به دو دسته فرش های دست باف و ماشین بافت یا همان ماشینی تقسیم می شوند. فرش دست بافت غالبا از پشم، پنبه و ابریشم، توسط دست بافته می شود و فرش ماشینی همانطور که نامش گویاست توسط ماشین بافته شده و مواد اولیه آن اکریلیک است. همین نوع بافت، تفاوت فاحشی در قیمت فرش ایجاد می کند. فرش های دست بافت به مراتب بسیار گران قیمت تر، نفیس تر و چشم نواز تر از فرش های ماشینی هستند.

طرح فرش ها در گذشته بیشتر مانند فرش گلیم طرح های هندسی و شکسته بودند، اما امروزه طرح ها بسیار متفاوت، متنوع و بیشتر گل دار هستند. البته تمامی طرح های فرش ها نام و مشخصات خاص خود را دارند.

نوع بافت گلیم فرش و فرش فانتزی


بافت گلیم فرش به این صورت است که یک پود و یک تار را از زیر و روی یکدیگر رد می کنند و به همین صورت طرح نهایی به صورت هدفمند بافته می شود. پود ضخیم تر از نخ تار است. اما در فرش های فانتزی علاوه بر بافت تار و پود، نخ خاب هم بافته می شود.

در بافت ماشینی، گره ها مشابه انواع دستباف زده می شوند و در اصل گره واقعی نیستند.

نوع بافت فرش ماشینی فانتزی نسبت به گلیم فرش ها بسیار بهتر و پیشرفته تر است.

مقایسه ظاهری فرش فانتزی و گلیم فرش


فرش های فانتزی از انواع مختلفی همچون فرش شنل، شگی ( پرزبلند ) ، کودک و سه بعدی تشکیل شده اند. این فرش ها نسبت به گلیم فرش دارای طرح های پیچیده تری هستند چون در گلیم فرش ها از طرح های ساده و هندسی استفاده می شود.

در طراحی فرش کودک معمولا از تصاویر انیمیشن ها استفاده می کنند و در فرش های سه بعدی از طرح های سه بعدی استفاده می شود. این در حالی است که نهایت پیچیدگی گلیم ها، طرح گل و بوته خواهد بود.

مقایسه پاخور گلیم فرش و فرش فانتزی

اگر فرش گلیم را از نظر دوام بررسی کنیم، پی خواهیم برد که این نوع فرش نسبت به انواع دیگر آن چندان با دوام نیست، بنابراین برای محیط های پر رفت و آمد زیاد مناسب نیست، و اگر فرش گلیم  را از نظر ظاهر آن بررسی کنیم با توجه به جلوه و ظاهر زیبایی که دارند بهتر است برای اتاق هایی مورد استفاده قرار گیرند که شکوه و زیبایی آن برای ما اهمیت ویژه ای دارند. از طرفی از آنجایی که گلیم فرش ها سایه روشن دارند جای پا یا جاروبرقی و … را به خوبی پنهان می کنند، از این رو برای اتاق پذیرایی بسیار مناسب هستند.

همچنین گلیم فرش ها در ورودی خانه ها هم بسیار مناسبند، زیرا زیبایی خاصی که به ورودی خانه می بخشد. گلیم فرش ها هم مانند تمام انواع فرش های دیگر نیاز به مراقبت ویژه ای دارند که از پوسیدگی آن ها پیشگیری شود و زیبایی خود را همچنان تا سالهای متمادی حفظ کنند.


برچسب: فرش کاشان، قالی کاشان، مقایسه گلیم و فرش، گلیم فرش،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۹ آذر ۱۳۹۹ساعت: ۱۰:۴۱:۱۷ توسط:الهام مهرجو موضوع: نظرات (0)